Formandens beretning 2023

Formandens Årsberetning 2023,
Grundejerforeningen Kobæk Sønderstrand

  1. Indledning – Ny bestyrelse, ny sammensætning
    a. Kære alle – det er med største glæde og med meget stor ydmyghed , at jeg nu
    aflægger formandens beretning for første gang. Det er en tung arv i en ærværdig
    gammel forening, jeg skal forsøge at løfte ovenpå Klaus` mange, mange fine
    beretninger gennem årene. Jeg har selv oplevet et par stykker. Jeg er også meget
    beæret over at være formand – det var et positivt tilvalg fra min side, udfra et ønske
    om at være med til at gøre en forskel omkring noget, et område, som er så nemt at
    holde af, men som der også hele tiden skal passes på. Jeg har derfor, udover de
    løbende aktiviteter, brugt en del tid på at sætte mig ind i områdets samlede historie,
    herunder bestyrelsesaktiviteterne gennem tiden. Jeg kan fortælle, at der findes et
    ganske omfattende – og meget spændende materiale.
    b. Jeg er her stødt på et par pusseløjerlige historier fra gammel tid, rigtig gammel tid fra
    vores område:
    i. Den skræmte kvægrøgter – her er mørkt og ingen lys – let genkendeligt i dag,
    hvor der i efterår og vinter er meget mørkt herude – men hvor man om
    sommeren – især i de just forgangne maj og juni måneder virkelig kan nyde
    ”white nights” – og hvor jeg er meget tilfreds med, at vi ikke har
    gadebelysning.
    ii. Den lokale præsts iagttagelser under en gåtur – må jeg formode – omkring
    1790 – til tider er her tørt og fremkommeligt, til andre tider meget vådt og
    ganske ufremkommeligt…..det er i den grad stadig aktuelt….
    c. Sammensætningen af bestyrelsen er på flere måder ny, og derfor også dynamikkerne
    i det løbende arbejde. Det har vi, helt naturligt synes jeg – skulle bruge lidt tid på at
    finde hinanden i. Vi er således et par nye på nye, og ikke helt ubetydelige poster, der
    beder om lidt forståelse herfor. Vi er også en smule udfordret af geografi. 3 af os bor
    ikke i lokalområdet til dagligt. Derfor har vi måtte bruge on-line møder – men det er
    jo også ganske tidssvarende. Bestyrelsen har afholdt 3 møder siden konstitueringen,
    hvoraf de 2 har været on-line – og det er lykkedes, at holde 1 klassisk møde med
    fysisk tilstedeværelse her i området – efterfulgt af en hyggelig frokost i solskin ovre
    hos Søren på Kobæk cafeen. Een ting er helt sikkert – der er altid sikkerhed for
    mange gode, forstandige og særdeles brugbare indspark og forslag, når der skal
    træffes beslutninger. Det er jeg meget tilfreds med, og det vil jeg gerne takke alle i
    bestyrelsen for at medvirke til.
    d. Nok til indledning – skal i gang med den egentlige beretning og starter med den
    absolut største og mest langvarige sag af alle – Diget_
  2. Diget
    a. Og der er fortsat ikke sket ret meget, som giver indtryk af fremdrift. Det er træls.
    Ruth og Jens C har været foreningens repræsentanter i det af kommunen nedsatte
    udvalg, og det er ikke mange møder, jeg har hørt om, der har været afholdt i det
    forgangne år. Er det ikke rigtigt, Ruth?
    b. Vi har i grundejerforeningen været heldige denne vinter. Vinter- og forårsstorme har
    passeret Danmark og heldigvis kom det ikke til øgede vandstande med skader til
    følge i vores område i denne omgang. Men det var ganske tæt på, og kun ganske få
    centimeter skilte et par af vore lodsejere fra at få indtrængende vand. Så risikoen
    lurer fortsat lige rundt om hjørnet.
    c. Der har på ingen måde været den store aktivitet fra Slagelse Kommunes side i den
    her marathonsag, og der har ad flere omgange fra bestyrelsens side været taget
    kontakt til kommunen for at spørge ind til status og fremdrift. Her er meldingen bla.
    at sagen har været nedprioriteret pga. generelle spareøvelser hos kommunen.
    d. Aktuelt, ja – Der pågår stadigvæk analyser vedr. miljømæssige konsekvenser af de
    enkelte løsningsforslag. Her er Slagelse Kommune i dialog med Miljøstyrelsen for
    tiden. – Ruth du må meget gerne supplere.
    e. Tilbagemeldingerne har været få og ikke særlig opløftende. Derfor forsøger
    bestyrelsen i samarbejde med de øvrige grundejerforeninger i området, at få
    arrangeret et fællesmøde for alle lodsejere i området, hvor repræsentanter fra
    Slagelse Kommune vil møde op, og hvor der vil være mulighed for at få aktuel
    information, samt være mulighed for dialog og for at stille spørgsmål. De første
    tilbagemeldinger fra Kommunen er positive, og vi håber på, men der er ingen
    garantier, at kunne afholde mødet i løbet af september/oktober 2023. I vil naturligvis
    høre nærmere.
    f. I det hele taget ligger det mig meget på sinde at få skabt et overblik over ikke bare de
    indholdsmæssige og økonomiske konsekvenser – for mig er det lige nu mindst lige
    så vigtig at få klarhed over den proces, især Slagelse Kommune vil hive os igennem i
    den kommende tid – altså ikke bare hvad, men også hvornår og hvordan vil vi som
    direkte parter blive berørt? Vi vil gerne varsles og informeres i ordentlig tid, tak!
    g. I kan selvfølgelig fortsat alle følge med i digeprojektet via Slagelse Kommunes
    hjemmeside. Det vil jeg naturligvis opfordre til.
  3. Affald
    a. Her kigger vi også ind i forandringer – mere affaldssortering.
    b. Vi har i fællesskab med de øvrige grundejerforeninger i området forhørt os hos
    Slagelse Kommune om muligheder for fælles affaldsbeholdere, så der blandt andet
    kan opnås færre skraldespande på hver enkelt husstand og reduceret kørsel med
    skraldebiler. Dog sådan at mad og restaffald fortsat skal husstandsindsamles
    c. Den seneste melding fra Slagelse Kommune går på at man ikke vil give dispensation
    til sådanne fællesløsninger, blandt andet fordi der skal være kort gåafstand for alle
    brugere til indsamlingsstedet, og fordi fællesløsninger ofte medfører øget
    fejlsortering af affald.
    d. Men der er nok ingen tvivl om, at vi kommer til at høre mere om det her tema i den
    nære fremtid.
  4. Fællesmøde med andre grundejerforeninger
    a. Jeg deltog i mit første møde i den kreds i maj måned sammen med Ruth. Ja, og
    Anders Colding, som jo repræsenterer Saltengen her. Det er et godt forum, for der er
    virkelig noget, vi er fælles om for tiden. Diget og affald som bare to temaer.
  5. Skilte, vejvedligehold mv.
    a. Som I måske har bemærket, er der opsat nye vejskilte på dele af
    Grundejerforeningens område, ligesom der er fyldt grus i hullerne på Strandvænget.
    Samtidig har vi fjernet skilte ved indgange til området, der hverken var særlig pæne
    og slet ikke tidssvarende med hensyn til indhold.
    b. Det er Jens Callesen, der nok engang har været i gang som handymand. Tak for det!
  6. Nyhedsbrev
    a. Jeg er ikke sikker på at det er en nyskabelse her i foreningen, men det er i hvert fald
    en revitalisering. Bestyrelsen er udkommet med indtil nu 2 nyhedsbreve siden vi
    konstituerede os. Det er et kommunikationsmiddel fra os til jer, og det vil udkomme,
    når der er noget at skrive ud om, nok en 2-3 gange pr. år, måske lidt mere afhængig
    af, hvad der trænger sig på. Diget, fx kommer forhåbentlig til at fylde lidt mere i den
    kommende tid. Begge de 2 numre – om I vil – er blevet pænt modtaget, tak for det!
    og vi fortsætter derfor.
  7. Sankt Hans
    a. ja, det blev jo noget af en fuser, og det er jeg meget ked af, for det er jo noget af det,
    vi har kunnet samles om, og som mange har nævnt for mig i dagene op til og
    umiddelbart efter den 23. juni. Alle uden undtagelse med forståelse for både
    brandmyndighedernes og vores (bestyrelsens) beslutning – men også med stort håb
    om, at vi vender tilbage i 2024. Det gør vi – med musik, grill og det hele – med en
    bøn til, at det vejrlig, og den tørke, ikke gentager sig.
  8. Øvrige sager
    a. Beskæringer mv.
    i. Vi skal alle huske at beskære hegn og buske ud til fællesveje således, at der
    er helt frit i 4 meters bredde ved alle asfaltveje og 3 meters bredde ved alle
    side- og grusveje. Jeg vil også endnu engang bede Jer om, at være
    opmærksomme på at beskære træer og buske på egen grund således, at de
    ikke hindrer udsigten for Jeres naboer.
    ii. Foreningens generelle ordensregler skal naturligvis efterleves. Her er det
    vigtigt at huske, at man selv kan være den første til at tage den direkte dialog
    med pågældende, som man oplever, ikke efterlever disse regler.
    b. Andet
    Derudover har der, ligesom de andre år, været henvendelser om
    dispensationsforhold, og oplysninger til ejendomsmæglere i forbindelse med
    køb/salg, ligesom Bestyrelsen har derudover modtaget et antal konkrete
    henvendelser om forskellige emner, som er håndteret.
  9. Velkomst til nye
    a. H18, H23, S10 + 11 – velkommen til jer – nå ja S10 og S 11er jo velkendte
    mennesker i vores område for det meste – ikke sandt, Mads?
    b. Vi håber, I vil falde til i disse skønne omgivelser og nyde det i fulde drag, når I har
    mulighed for det. For som jeg sagde indledningsvist: det er så utrolig nemt.
  10. Afsluttende
    Dette var alt jeg kunne finde på til dette punkt – jeg håber, jeg har ramt rigtigt, og ikke
    glemt noget, der kunne opleves som vigtigt
    Jeg vil nu give stafetten tilbage til dirigenten. Tak for ordet.
    Kobæk, den 28. juli 2023
    Jens Mogensen