Vedtægter

Vedtægter for Grundejerforeningen Kobæk Sønderstrand

Medlemskab
§1
Foreningens område omfatter samtlige ejendomme på Hybenvej og Strandvænget, Kobæk, Skælskør.
Der er medlemspligt for alle ejendomme i dette område.
§2
Medlemmer er de til enhver tid tinglyste ejere, af ejendomme beliggende på Hybenvej og Strandvænget, Kobæk, Skælskør.
Foreningens formål
§3
Foreningens formål er at varetage medlemmernes fælles interesser, især overfor myndigheder. Vedligeholdelse af fælles områder og veje, samt medvirke til at højne strandens og bebyggelsens standard.
Generalforsamling
§4
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Beslutninger på generalforsamlingen træffes ved simpelt stemmeflertal, med undtagelse af det i §8 stk. 2 nævnte om vedtægtsændringer, med en stemme pr. ejendom.
Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende. §5
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af juli måned og skal indeholde følgende punkter:
• Valg af dirigent
• Aflæggelse af årsberetning for det senest forløbne år
• Forelæggelse til godkendelse af årsregnskab med påtegning af revisor
• Forelæggelse til godkendelse af budget, herunder fastsættelse af kontingent for det næste
regnskabsår
• Indkomne forslag
• Valg af medlemmer til bestyrelse
• Valg af suppleant til bestyrelsen
• Valg af revisor
• Valg af revisorsuppleant
• Eventuelt
Stemmeafgivningen kan ske ved skriftlig fuldmagt til et andet medlem eller et medlem af vedkommendes husstand. Intet medlem kan dog afgive stemme i henhold til mere end to fuldmagter.
Under punktet – eventuelt – kan der ikke foretages afstemning.

§6
Generalforsamlingen skal indkaldes skriftligt af bestyrelsen med mindst 14 dages varsel til medlemmer, med angivelse af tid og sted samt dagsorden. Med indkaldelsen skal følge det reviderede regnskab og forslag til budget for det kommende år.
§7
Ekstraordinær generalforsamling afholdes når mindst 3 bestyrelsesmedlemmer eller 1/3 af samtlige ejendomme, der ikke er i restance til foreningen, skriftligt begærer det. Dagsorden skal følge med begæringen.
Når begæring om afholdelse af ekstraordinær generalforsamling er indgivet til bestyrelsen, skal den ekstraordinære generalforsamling afholdes senest 6 uger efter dennes modtagelse.
Hvis ikke mindst 3⁄4 af de medlemmer, der har begæret den ekstraordinære generalforsamling indkaldt, er til stede på den ekstraordinære generalforsamling, kan dagsordenen ikke behandlet.
§8
Ethvert medlem har ret til at få emner eller forslag behandlet på generalforsamlingen. Emner eller forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest d. 15. juni, hvorefter dette/disse skal fremgå af indkaldelsen til generalforsamlingen.
Vedtægtsændringer kræver 2/3 majoritet for forslaget, blandt de på generalforsamlingen fremmødte medlemmer, som dog skal udgøre mindst halvdelen af foreningens medlemmer. Er det fornødne antal medlemmer ikke til stede, men mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget, indkaldes der til ekstraordinær generalforsamling, der skal afholdes senest 1 måned efter. På denne ekstraordinære generalforsamling kan forslaget endelig vedtages, såfremt mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for, blandt de tilstedeværende medlemmer.
§9
Generalforsamlingen vælger en dirigent, som har ansvaret for at lede gennemførelsen af generalforsamlingen. Dirigenten må ikke være medlem af bestyrelsen, suppleant, revisor eller revisorsuppleant for foreningen.
Afstemning sker ved håndsoprækning, med mindre generalforsamlingen eller dirigenten bestemmer, at afstemningen skal være skriftlig.
Der optages et kort referat af generalforsamlingen, som efterfølgende bliver underskrevet af dirigenten og formanden for bestyrelsen. Referatet rundsendes til medlemmerne, senest 1 måned efter generalforsamlings afholdelse.
§10
På generalforsamlingen kan deltage medlemmer og personer med fuldmagt + 1 ledsager. Taleret på generalforsamlingen har kun medlemmer og personer med fuldmagt.

Bestyrelse
§11
Bestyrelsen vælges af generalforsamlingen. Bestyrelsen består af 5 medlemmer. Valgbar er foreningens medlemmer jf. §2. Valget gælder for 2 år og 2 medlemmer afgår i lige år og 3 medlemmer afgår i ulige år. Genvalg kan finde sted. Bestyrelsen konstituerer sig selv, med en formand, næstformand, kasserer, sekretær og et menigt bestyrelsesmedlem. Derudover vælges hvert år en suppleant til bestyrelsen, en revisor og en revisorsuppleant. Genvalg kan finde sted.
Bestyrelseshvervet er ulønnet, med mindre generalforsamlingen beslutter andet. §12
Bestyrelsen har ledelsen af foreningens anliggender, herunder foreningens økonomi samt ansvaret for at nærværende vedtægter overholdes. Bestyrelsesmøder indkaldes af formanden, eller når mindst 3 bestyrelsesmedlemmer ønsker det. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 bestyrelsesmedlemmer er tilstede. Bestyrelsens beslutninger træffes ved stemmeflerhed, blandt de tilstedeværende. I tilfælde af stemmelighed, er formandens stemme afgørende. Der føres et kort referat af bestyrelsesmøderne, som underskrives af de deltagende.
De af foreningens medlemmerne, der ønsker det, skal kunne kommunikere frit og direkte med hinanden om forhold af betydning for grundejerforeningen og dens medlemmer. For at overholde EU’s Persondataforordning (GDPR) skal medlemmer og bestyrelse derfor efterkomme én af følgende to muligheder:
1. Medlemmet giver tilladelse til kommunikation med ethvert andet medlem, der også har givet tilladelse hertil. Medlemmet oplyser sin e-mailadresser og telefonnummer til bestyrelsen, som herefter udsender liste med oplysningerne til de medlemmer, der har givet tilladelse til kommunikation med andre medlemmer. Listen revideres og genudsendes efter behov, dog minimum hvert år før den ordinære generalforsamling. Tilladelsen kan tilbagekaldes ved, at medlemmet informerer de øvrige medlemmer herom.
2. Medlemmet giver kun tilladelse til kommunikation mellem bestyrelsen og medlemmet. Medlemmet oplyser sin e-mailadresse og telefonnummer til bestyrelsen.
Regnskab og revision
§13
Foreningens regnskabsår løber fra 1. juni til 31. maj i det følgende år, og regnskabet føres af foreningens kasserer. Regnskabet revideres af den generalforsamlingsvalgte revisor, som skal have dette i hænde, senest 14 dage før det endelige regnskab skal udsendes til medlemmerne, sammen med indkaldelsen til generalforsamlingen.
Foreningen tegnes af formand og kasserer i forening.
Medlemmernes forpligtelser
§14
Til dækning af foreningens udgifter, betaler hver ejendom et årligt kontingent, der fastsættes på den årlige generalforsamling. Kontingentet forfalder til betaling senest d. 1. oktober. Ekstraordinært kontingent kan ligeledes fastsættes på generalforsamlingen.
Dersom antallet af bestyrelsesmedlemmer ved afgang i årets løb, og efter at suppleanten er tiltrådt, bliver
mindre end 3, er bestyrelsen berettiget til at supplere sig selv indtil førstkommende generalforsamling.

Ved ikke rettidig betaling af skyldige beløb til foreningen, skal det pågældende medlem betale alle, med inddrivelsen forbundne omkostninger og tillige en rentesats, på 2 % per påbegyndt måned, af det skyldige beløb.
Et medlem der er i restance til foreningen, har ikke stemmeret på generalforsamlingen, ligesom medlemmet ikke kan vælges til tillidshverv i foreningen.
I forhold til tredjemand hæfter medlemmerne ikke for foreningens forpligtelser, med andet end deres andel i foreningens formue.
§15
Den enkelte ejendom er omfattet af den, af Slagelse Kommune, vedtagne og til enhver tid gældende lokalplan – pt. lokalplan nr. 117 af den 22. september 2005.
§16
På ejendommene og på strandarealet foran disse, må der ikke drives handel eller anden næringsvirksomhed. Udlejning af sommerhuse er tilladt jf. gældende dansk lovgivning.
§17
Det er ikke tilladt at etablere broer fra stranden. §18
Ingen vej eller stier, der er udlagt i henhold til lokalplanen må fjernes eller spærres. Alle veje og stier har status som private fællesveje/-stier. Den enkelte ejendom har pligt til at beskære bevoksning mod veje og stier ved sin grund jf. lokalplanen. På hver ejendom skal der være plads til parkering af mindst 2 personbiler. Parkering må ikke ske på fællesveje eller stier og ej heller på forstranden.
§19
Det er ikke tilladt at fodre vilde katte i området.
Kattehold skal foregå på forsvarlig og hensynsfuld vis i for hold til omgivelserne og beboere.
Bestyrelsen medvirker til at tage hånd om vilde katte, ved efter behov at rekvirere bistand fra Kattens Værn og Slagelse Kommune i overensstemmelse med gældende aftaler. Bestyrelsen sikrer, at der sker varsling af beboerne forinden.
Det henstilles, at der maksimalt er 2 tamkatte pr. ejendom. Disse skal være øremærkede eller lignende. §20
Foreningen har vedtaget et sæt ordensregler, som beskriver hvordan medlemmer bedst tager størst muligt hensyn til andre i området. Disse ordensregler handler bl.a. om: Kørselshastighed på vores veje, støjende adfærd, skader på fællesarealer, beskæring af levende hegn, oprydning og renholdelse af fællesarealer og andre hensyn til naboer.
§21
Det er det enkelte medlems pligt, at gøre gæster, brugere eller lejere bekendt med foreningens ordensregler således, at disse bliver overholdt.
I forhold til foreningen hæfter medlemmerne personligt og pro rata, hvilket også gælder for tab, som
foreningen har på enkelte medlemmer.

Vedtægter besluttet på ordinær generalforsamling d. 26. juli 2024.